Klantloyaliteit voor retailers

Wat betekent klantloyaliteit voor retailers?

Er zijn genoeg retailers die klantloyaliteit overschatten en denken dat consumenten vanzelf aan ze denken, maar niets is minder waar. Wanneer u een klant fysiek niet ziet, heeft u simpelweg minder contactmomenten. Waar retailers de laatste jaren stevig inzetten op flagship stores gericht op de ultieme merkbeleving om zo klantloyaliteit te bevorderen, moesten ze dit jaar hun strategie veranderen.

Sommige retailers gaven hun winkel een andere functie door bijvoorbeeld te transformeren tot pick-up point. Daarnaast zien we dat bedrijven die hun contactmomenten en winkelervaring digitaliseren, het meest succesvol zijn. Vooral minder digitaal actieve ondernemers, merken dat consumenten eerder shoppen bij bedrijven die het digitaal wel goed op orde hebben. Voor de meeste bedrijven geldt dat de focus op merkbeleving van de winkel inmiddels is verschoven naar online en naar verwachting blijft dit het geval. 

Klantloyaliteit op de proef gesteld

In het afgelopen jaar is merkloyaliteit ernstig op de proef gesteld. Door minder fysiek contact tussen consument en merk, is een nieuwe dynamiek ontstaan. Waar lokale bedrijven opeens de kracht van de loyale buurtbewoners zagen onder het mom #supportyourlocals, hadden andere bedrijven juist moeite om klantloyaliteit te waarborgen. Wat is er veranderd afgelopen jaar voor retailers en hoe zet u loyaliteitsprogramma’s in om uw klanten aan u te binden? 

Klantenbinding

Klantenbinding is ons favoriete woord en onderwerp! Omdat we een volledig klantenloyaliteitsplatform hebben gecreëerd dat is gebouwd om merken gemakkelijk te waarderen. Maar wat is klantloyaliteit en wat betekent het voor retailers? Laten we erop ingaan.

Om klantenloyaliteit in meetbare termen te beschrijven, is het wanneer een persoon blijft terugkomen om bij u te kopen, met een hoge frequentie en hoge gemiddelde ontvangsten. Een trouwe klant wil uw merk ook met anderen delen en het woord verspreiden! Maar als u denkt dat dit allemaal gebeurt door alleen maar goede producten te leveren, heeft u het mis. Er is een reeks criteria waaraan uw klanten moeten voldoen om loyaal te worden en te blijven. Bijvoorbeeld:

  • Naadloze ervaring vanaf het eerste contactpunt en het thuisbrengen van het product – tot het krijgen van advies over hoe u het moet verzorgen en het blijven ontvangen van relevante productaanbevelingen voor toekomstige aankopen.
  • Gepersonaliseerde communicatie in alle kanalen.
  • Een relevant lidmaatschapsprogramma dat de klant waardeert en als voordelig beschouwt.

Het komt erop neer dat de klant zich uniek, gewaardeerd, gezien en gewaardeerd moet voelen om loyaal te worden. Dit zal leiden tot meer aankopen en meer omzet.

De kracht van onze loyalty programma’s

Loyaliteitsprogramma’s zijn geïntegreerd door de hele klantbeleving. Het is een belangrijke middel voor B2B- en B2C-bedrijven die hiermee door alle kanalen heen betrokkenheid vergroten en klantrelaties verbeteren.

Een loyaltyprogramma van eigen bodem dat goed geïntegreerd is door de gehele klantbeleving, is het merk Puur Zaans met het loyaltyprogramma waarmee ze meer betrokkenheid wil creëren als onderdeel van de nieuwe marketingstrategie. Klanten sparen punten door met behulp van de digitale QR-code aankopen te doen in de winkel of via de webshop en sparen hiermee voor voordelen zoals kortingen of cadeaus. Door het invoeren van dit loyaltyprogramma ziet Puur Zaans een grotere loyaliteit onder klanten en blijft Puur Zaans top of mind. Ook als klanten niet fysiek door de winkel lopen. Klanten kunnen online ook transacties uitvoeren waarbij betaald kan worden met de Loyalty pas en tegelijk punten kan sparen.

Het klantenloyaliteitsplatform van Loyalty Connect

Wij hebben een uniek loyalty platform met de kracht van zes. Dit betekent dat de loyaliteitsfunctie slechts een van onze superkrachten is!  Klantloyaliteit is waar het allemaal op neerkomt. Dit zijn enkele voorbeelden van wat u kunt doen:

Beloningen

Klanten punten laten verzamelen die in beloningen worden omgezet, is een gemakkelijke en effectieve manier om loyaliteit te verdienen. Het creëert een win-win scenario: klanten verdienen beloningen door bij u te winkelen en u verkoopt meer! Wat de beloningen zijn en wanneer aan de criteria daarvoor wordt voldaan, is aan U! Sky is the limit, maar zorg ervoor dat de beloningen iets zijn dat uw klanten waarderen en waar ze meer van willen, zodat ze blijven winkelen. Een veel voorkomende beloning die veel retailers gebruiken, zijn vouchers, en ze zijn super eenvoudig te maken via ons Loyalty platform.

  • Geef de voucher een naam, kies voor welk segment het moet gelden, stel een tijd in, en bam – daar heb je het. Voeg een vouchermodule toe aan het e-mailsjabloon en als ons platform is geïntegreerd met uw POS, verschijnt de voucher daar ook. 

Lidmaatschapsniveaus

Of u de levels nu een rijzende ster of legende noemt of verschillende avatars maakt voor verschillende soorten lidmaatschappen – de leden worden verschillend behandeld. Regel het allemaal in ons Loyalty Connect platform, door bijvoorbeeld:

  • Een klant te kwalificeren voor een persoonlijke aanbieding of beloning.
  • Een klant uit te nodigen voor exclusieve evenementen.
  • Bied uitgebreide klantenservice.
  • Activeer geautomatiseerde communicatie wanneer een niveau verandert of gaat veranderen.

Gamification in uw klantenloyaliteitsplatform

Gamification is tegenwoordig overal. Waarom? Omdat het leuk is! Vooral in de detailhandel, waar gamification de klantervaring vergroot, de band met de klant verbetert en uw merk opbouwt. Het laat uw klanten weten dat u creatief bent en dat u verder durft te gaan dan de basis! Gamification is een uitstekende manier om data te verzamelen, omdat gebruikers een ervaring krijgen die ze ook willen delen met hun vrienden.

Hier is wat gamification die u kunt creëren via Loyalty Connect platform:

  • Aangepaste triggers –Geef de klant bijvoorbeeld extra punten bij het kopen van ‘biologische of duurzame producten’. U kunt ook werken met triggers en punten wanneer een klant met u communiceert op sociale media of een product aan een vriend aanbeveelt. 
  • Kraskaarten – Laat uw klanten krassen met een digitale kaartkaart! Definieer de regels die aan uw klanten worden bezorgd wanneer de kraskaart is voltooid. Deze manier om klanten te belonen verveelt nooit!

Ontdek de voordelen:

Loyalty Connect zet B2B- en B2C-programma’s op in elke branche.

Met ons Loyalty Management kunt u programma’s configureren die precies passen bij de behoeften van uw bedrijf en uw klanten.

  • Stel programma’s van begin tot eind in en beheer ze met een gebruiksvriendelijke interface
  • Stel een loyaliteitsprogramma samen met voordelen, vouchers en beloningen die uw klanten enthousiast zullen maken
  • Maak gebruik van branche overschrijdende programmapartners en beheer de geschiktheid, beloningen en inwisselingen

Integreer programma’s voor een uniforme klantervaring.

Maak gebruik van kant-en-klare integraties met het Loyalty Connect platform en API’s om loyaliteitsbeheer te verbinden met de rest van uw systemen voor een uniforme ervaring.

  • Breng uw datastrategie samen om beter te begrijpen hoe u uw leden van het loyaliteitsprogramma kunt targeten
  • Maak gebruik van bestaande Loyalty Connect integraties om een ​​end-to-end klantervaring te creëren
  • Kies oplossingen voor loyaliteitsbeheer die verbinding maken met uw andere bedrijfssystemen via API’s die klaar zijn voor integratie

Leads verzamelen en tegelijk merkwaarde een boost geven?

We helpen u graag uw plannen te realiseren. 

Laat ons via dit contactformulier weten voor welke uitdagingen u staat en onze experts nemen snel contact met u op.

Comments are closed.