Snel prioriteiten stellen in de customer journey

Waar en hoe moet je beginnen? Het 4F Model kan je helpen door een overzicht van de fases in de customer journey met bijbehorende kanalen te geven. Bepalende factoren voor een marketingstrategie zijn budget, tijd, capaciteit en product/dienst. Maar ook onder andere doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen zijn bepalend voor de optimale marketingstrategie. Door deze overdaad aan variabelen is het ook logisch dat veel bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen.

Van eerste aanraking met jouw bedrijf tot vaste klant

Veel van ons kennen het See Think Do Care-model van Google. Dit model geeft de fasen van een klantreis aan en wordt sinds de lancering in 2014 veelvuldig aangehaald door marketingbureaus. Dit model geeft echter niet aan welke kanalen je het best wanneer in kunt zetten. Zo heeft Google het niet over offline marketing, Facebook- en Instagram-marketing, e-mailmarketing, LinkedIn, Pinterest, Twitter en andere kanalen die interessant zijn om in te zetten tijdens de klantreis.

In mijn zoektocht naar een completer en scherper marketingmodel liep ik vast. Daarom kwam ik tot de conclusie dat ik een model wilde dat mij, en de bedrijven waarmee ik in contact ben, meer inzicht verschaft en verder helpt. Het 4F Model geeft een overzicht van de verschillende fasen van de klantreis en de daarbij geschikte kanalen.

De 4 F’s verklaard

De fasen die het 4F model definieert zijn:

  1. Flow: creëer bekendheid onder brede of gerichte groepen
  2. Follow-up: volg de ‘engagers’ uit deze groepen op
  3. Focus: zoom in op inschrijvers uit de groepen en maak ze klant
  4. Foster: nurture de klanten en realiseer een vervolgaankoop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *