Let’s connect. Get connected!

Het is onze passie om iedere ondernemer te helpen om verbinding te maken met nieuwe klanten. Door geweldige ideeën en creatieve concepten te bespreken en dit te combineren met datakennis, loyalty software, marketing en (sociale) media. Loyalty Connect speelt in op behoeften van klanten waarvan zij zich soms zelf niet bewust zijn en zorgt ervoor dat iedere ondernemer op de juiste manier verbonden raakt met klanten door een gepersonaliseerde marketingaanpak. Loyalty Connect kan ook wel zeggen dat het voor ondernemers steeds belangrijker wordt dat zij P2P (person-to-person) gaan communiceren. De verbinding met iedere klant, de aandacht, consistentie en het vermogen om iedere relatie te onderhouden creëert vertrouwen.

Bij Loyalty Connect werken we aan klantenbinding en halen we meer rendement uit uw relatiebudget.

Zichtbaarheid als ondernemer vergroten op Instagram

We willen allemaal interactie & engagement met je doelgroep. Dat is toch waar iedere ondernemer en marketeer tegenwoordig over praat?

Instagram heeft 5 miljoen gebruikers, dus waarom ook niet je zichtbaarheid vergroten via Instagram? We gebruiken Linked-In nog te vaak als zakelijk platform, maar tegenwoordig is Instagram niet meer weg te denken en groeit ze andere Social Apps voorbij….

Daarom 3 tips hoe jij je zichtbaarheid als ondernemer kan vergroten in het kader van ‘employer branding’.

  • Mindset; wees creatief en ‘Think Out of the box’! Tegenwoordig zit (bijna) elke doelgroep wel op Instagram. Zo ook jouw medewerkers, vrienden, familie etc. Verzamel dus data en doelgroepinformatie en denk vanuit je doelgroep.
  • Authenticiteit; maak een instagtam account aan. Wellicht een aparte werving account naast je bestaande corporate account. Plaats unieke content en blijf persoonlijk. Mensen maken nu eenmaal makkelijker connecties met mensen dan met bedrijven. Daarom is het belangrijk om jouw werkgeversmerk te laten leven en een gezicht te geven.
  • Vrijheid; laat medewerkers, collega’s of als je zzp-er bent zelf je content vullen. Doe het slim en voorzie ze in de juiste materialen en laat ze zelf content maken met hun smartphone. Investeren in een (vlog)training is geen overbodige luxe. Zorg voor interactie en vooral ook de verschillende manieren van interactie die ze toepassen.

Instagram Stories is een hele belangrijke om te gebruiken en vooral de functionaliteiten:

  • quiz
  • vragen stellen
  • polls
  • chat
Een mooi voorbeeld:  is Albert Heijn die echt hun eigen jongeren de content laten bepalen. En hoe tof als jouw bericht op de landelijke pagina komt met ruim 172.000 volgers. Als we het dan over binding van je medewerkers hebben:-)

Bron: Frankwatching.com

Snel prioriteiten stellen in de customer journey

Waar en hoe moet je beginnen? Het 4F Model kan je helpen door een overzicht van de fases in de customer journey met bijbehorende kanalen te geven. Bepalende factoren voor een marketingstrategie zijn budget, tijd, capaciteit en product/dienst. Maar ook onder andere doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen zijn bepalend voor de optimale marketingstrategie. Door deze overdaad aan variabelen is het ook logisch dat veel bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen.

Van eerste aanraking met jouw bedrijf tot vaste klant

Veel van ons kennen het See Think Do Care-model van Google. Dit model geeft de fasen van een klantreis aan en wordt sinds de lancering in 2014 veelvuldig aangehaald door marketingbureaus. Dit model geeft echter niet aan welke kanalen je het best wanneer in kunt zetten. Zo heeft Google het niet over offline marketing, Facebook- en Instagram-marketing, e-mailmarketing, LinkedIn, Pinterest, Twitter en andere kanalen die interessant zijn om in te zetten tijdens de klantreis.

In mijn zoektocht naar een completer en scherper marketingmodel liep ik vast. Daarom kwam ik tot de conclusie dat ik een model wilde dat mij, en de bedrijven waarmee ik in contact ben, meer inzicht verschaft en verder helpt. Het 4F Model geeft een overzicht van de verschillende fasen van de klantreis en de daarbij geschikte kanalen.

De 4 F’s verklaard

De fasen die het 4F model definieert zijn:

  1. Flow: creëer bekendheid onder brede of gerichte groepen
  2. Follow-up: volg de ‘engagers’ uit deze groepen op
  3. Focus: zoom in op inschrijvers uit de groepen en maak ze klant
  4. Foster: nurture de klanten en realiseer een vervolgaankoop

Ervaringen

Met de komst van het loyaliteitssysteem en de invoering van de Zaanse Mantelzorgpas, in samenwerking met gemeente Zaanstad, is een groot succes een een aanwinst voor alle ondernemers. Het loyaliteitssyteem van PUUR ZAANS werkt gebruiksvriendelijk, eenvoudig en effectief en leidt tot extra klantenbinding, omzet en winst.

Inmiddels beloont gemeente Zaanstad, in samenwerking met het Sociale Wijkteam en Straathoekwerk, haar cliënten (mantelzorgers én risicojongeren) met de Loyalty pas (de Zaanse Mantelzorgpas v.s de Zaanse Jongerenpas). Deze zijn bij alle aangesloten winkels en verenigingen in Zaanstad geldig en levert veel voordeel voor alle partijen op.

De consumenten willen graag beloont worden en daar zorgen wij met de Loyaltypas van Loyalty Connect voor. Bezoekers in onze winkel ontvangen altijd een mooie korting op hun aankoopbedrag, op vertoon van de PUUR ZAANS PAS. We hebben trouwe klanten die graag een omweg maken om bij ons voordeel te halen.

Met het spaarsysteem én klantkaart zien wij meer consumenten in onze dierenspeciaalzaak en is onze omzet gestegen. De meeste klanten willen graag een pas en men spaart dan ook voor interessante kortingen. Via de website kunnen de klanten inloggen met pasnummer, postcode en huisnummer om direct hun spaarsaldo op te vragen en hun bestedingen in te zien.

Al en Chatbots verhogen de customer experience en daarmee de klantloyaliteit

De technologie achter chatbots maakt enorme sprongen en bedrijven investeren er graag in. De verwachting is dat in 2020 ruim 80% van de klantencommunicatie middels chatbots gebeurt. Op dit moment worden de meest simpele taken door chatbots gedaan, maar in de loop van tijd zullen de chatbots met behulp van AI steeds meer processen overnemen en de beleving van de klant verbeteren.

Bedrijven staan constant onder druk om de aandacht van de consument te krijgen, te behouden en de consument een bijzondere ervaring te geven. Kijkend naar de toekomst dan zullen bedrijven stevig aan de slag moeten met klantenloyaliteitsprogramma ́s, technologie en strategie om de aandacht van de consument vast te houden.

Premium klantenloyaliteitsprogramma’s worden populairder

Premium klantenloyaliteitsprogramma’s winnen populariteit doordat mensen de voordelen die er mee gepaard gaan willen benutten. Consumenten zijn bereid om geld te betalen om deel te nemen aan een premium programma als ze er genoeg voordeel inzien. Onder de millenials is de wens om deel te nemen aan premium programma’s het grootst.

Multichannel programma’s vervangen de traditionele klantenloyaliteitsprogramma’s

Klantenloyaliteit is niet meer alleen voor in de winkel maar het hoort alle kanalen waar het bedrijf mee communiceert of handelt te dekken. Multichannel programma’s bieden de klant op alle kanalen een andere beleving en zorgen ervoor dat de engagement versterkt wordt. Doet een klant mee aan een spaarprogramma dan kan de klant zowel offline als online sparen.

Klanten verwachten personalisatie

Onderzoek heeft aangetoond dat er een positief verband bestaat tussen personalisatie en klant tevredenheid. Klanten geven aan dat ze blijer worden van loyaliteitsprogramma’s die persoonlijk zijn en loyaliteitsprogramma’s die ze een gevoel geven dat ze speciaal zijn. Het draait allemaal om gevoel en personalisatie versterkt het gevoel van de consument. Consumenten zijn ook bereid om meer persoonlijke informatie te delen voor een gepersonaliseerde ervaring of programma.